Bret Easton Ellis: Amerikai psycho
Jelzet: E 40

Maga Patrick Bateman és kollegái főként öltözékükkel érzékeltetik felsőbbrendűségüket, a kötet írója, Bret Easton Ellis egy oldalt szentel csak az öltözékek leírásának, melyek a luxusmárkák széles palettájából állnak össze. A fiatalok drágábbnál drágább éttermekben vacsoráznak és ezzel büszkélkednek is, illetve névjegykártyáikat is összevetik, kinek szebb tipográfiailag és anyaghasználatban a névjegye. Így élik mindennapjaikat, egymás közt és párjukkal is érzéketlenek. Gyakorlatilag egy burokban élnek és nem találkoznak a szegénységgel, így hidegen hagyja őket más emberek nyomora, nem adakoznak a szegényeknek, csak hedonista életmódjuk kielégítése a céljuk. Az anyagiakkal és a kézzelfogható javakkal foglalkoznak, olyan, mintha teljesen kiveszett volna belőlük a lélek, az emberség. Patrick Bateman nappal ezt az életet éli, éjszaka azonban talán pont ennek az életformának az ellensúlyozásaképpen hajléktalanokkal, szeretőivel kegyetlenkedik, a kínzásban leli meg az örömét. Bátran kijelenthetjük róla, hogy egészen máshogy fogadja be és emészti meg a valóságot, mint a legtöbb ember.
Habár a regény alapvetően egy torz tükör a körülöttünk lévő világról, megtalálhatóak benne a szürreális elemek is. A regény vége felé összemosódik az álom, a fantázia és a valóság, melyben Patrick Bateman elveszik.
Az Amerikai psycho kemény világát zenei utalások szövik át, ezek enyhítik kicsit a sokszor életidegen és mégis a rideg valóságot elénk táró mű hangulatát. Patrick Bateman a 80-as évek legkiválóbb zenéire táncol vagy épp gyilkol. Ilyen Phil Collinstól a Sussudio, a Huey Lewis and The News-tól a Hip to be Square, vagy épp a New Ordertől a True Faith.
A könyv remek korképet ad a 80-as évekről, a fogyasztói társadalomról, Bret Easton Ellis meglátásai a mai napig érvényesek. Olyan olvasóknak ajánlom, akik nem riadnak vissza a horror műfajától, de ugyanakkor meg szeretnék ismerni a mű mélyebb üzenetét.
Az 1991-ben megjelent regényt a benne található erőszak és a nők kizsákmányolása miatt betiltották, a legjobban egy feminista aktivista, Gloria Steinem ellenezte a könyv további terjesztését. Azóta már folytatása is elkészült Holdpark címmel, mely a függőségeivel és múltjával szembenéző íróról és az általa megalkotott karakterről szól, aki túlnőtt a szerepén és a valóságban folytatja ámokfutását.
Ajánlja:
Szandtner Dániel
Szandtner Dániel
2025. január 16.