
„Ne rettegje a kisasszony azt a vádat,
hogy amely lány verset ír, nem lehet jó feleség,
jó anya, jó asszonya a háznak.
Így ítél a közönséges ember mindég.“
(Kazinczy Ferenc levele Dukai Takách Judithoz, 1815.) [1]
„Ne rettegje a kisasszony azt a vádat,
hogy amely lány verset ír, nem lehet jó feleség,
jó anya, jó asszonya a háznak.
Így ítél a közönséges ember mindég.“
(Kazinczy Ferenc levele Dukai Takách Judithoz, 1815.) [1]
“Az irodalom (...) kitágíthatja az ember szemhatárát, megmutathatja a világ, az élet gazdagságát, feltárhatja az érzelmek és a gondolatok hatalmas változatosságát, s ennek révén képes érezni és gondolkozni tanítani, jellemet és személyiséget formálni. Képes kifejleszteni az ember értékérzékét, s itt nemcsak az erkölcsi, hanem az esztétikai értékekről van szó.” Saulius Tomas Kondrotas
Eddigi tanulmányaid során már találkoztál írókkal és költőkkel, de ritkán ismerkedhettetek női költők munkásságával. Az ókori Görögország leghíresebb költőjének nyomdokain járt a magyar Szapphonak becézett Dukai Takách Judit. Költői pályája – saját korának bezártsága, konvenciói a férfiak uralta világban – eleve kudarcra volt ítélve. Judit (Dudi) híres költőtársai is alig-alig ismerték el, hogy a nőknek igenis helyük van a kultúra fellegvárában. Szülei felvilágosultsága nélkül iskolába sem járhatott volna, az egyetemek zárva voltak előtte, sorsa a vidéki magyar asszonyok életének mintáját követte – rövid tanulmányok, bálok, férjhezmenés, gyerekek, korai halál!
Mégis, ez a rövid felvillanó szikra, amely a költészet Parnasszusára vezérelte, fáklyaként mutatta az utat korában, tehetségét Berzsenyi Dániel is nagyra értékelte.
Az óra izgalmas és érdekes feladatok segítségével ismerteti meg a diákokat a felvilágosodás utáni időszak (empire, biedermeier) történelmi eseményeivel, azokkal a szereplőkkel, akik Malvina életében fontos szerepet játszottak, a helyszínekkel, ahol éltek, verseket szereztek, a kor divat-, és zenei irányzataival, a női emancipáció kezdeteivel. Az óra szerkezete lineáris, Judit életének egymást követő eseményeire épülve hívja fel a diákok figyelmét a kor problémáira, amelyek napjainkig megtalálhatók: iskolázottság lehetősége, anyagi- és szellemi elismertség megléte/hiánya, női egyenjogúság, érzelmi hullámvölgyek leküzdése. Mindamellett új irodalmi, történelmi ismeretekre is rávilágít, amelyekre tanórán ritkán van lehetőség: napóleoni háborúk hatása, építészet- és divattörténeti stílusok, episztola, írói álnevek.
Az oktatási anyag gerincét Vadász Norbert: Dukai Takách Judit élete és munkái (Budapest, 1909.) című kötete adja, amely a Közgyűjteményi Digitalizálási Stratégia keretében a könyvtári digitalizálási pályázat részeként vált elektronikusan elérhetővé.
90 perc, vagy 2*45 perc, 2 tanóra
Licensed under the Creative Commons Attribution Share Alike License 4.0